Algemeen nieuws

Gustav Maria Joseph Antonius Schlatmann overleden

Door: Bisdom Rotterdam vrijdag 04 oktober 2024

Op dinsdag 1 oktober is op 99-jarige leeftijd en voorzien van het H. Sacrament der Zieken overleden de weleerwaarde heer Gustav Maria Joseph Antonius Schlatmann, priester van het bisdom Rotterdam, geboren op 29 april 1925 te Haarlem en priester gewijd op 19 mei 1951.

Guus Schlatmann werd na zijn priesterwijding achtereenvolgens benoemd tot kapelaan in de parochies te Hoogkarspel (1951) en St. Bartholomeus te Voorhout (1953) en tot assistent in de parochie H. Martinus te Voorburg (1955). Van 1955 tot 1963 was hij tevens moderator en godsdienstleraar van het St. Maartens Lyceum te Voorburg. Op 17 augustus 1963 werd hem uit deze functie op eigen verzoek eervol ontslag verleend in verband met zijn intrede in de Achelse Kluis. Na zijn terugkeer uit de Achelse Kluis werd hij op 23 mei 1964 benoemd tot kapelaan in de parochie HH. Engelbewaarders te Lisse. Op 17 augustus 1965 werd hij benoemd tot moderator en godsdienstleraar aan het Edith Stein Lyceum te Den Haag. Sinds augustus 1968 combineerde hij deze functie met de functie van medewerker van het Hoger Katechetisch Instituut (H.K.I.) te Nijmegen, waar hij op 31 december 1982 afscheid nam. Ook was hij nog een viertal jaren actief voor het katholiek onderwijs O.M.O. Met ingang van 29 april 1990, bij het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd, werd hem op zijn verzoek eervol ontslag verleend en tevens ontslag uit de gewone ambtsbediening van het bisdom Rotterdam.

Guus Schlatmann heeft zich drieënzeventig jaar ingezet, eerst als priester van het bisdom Haarlem-Amsterdam en vanaf 1956 als priester van het nieuwe bisdom Rotterdam. Voor zijn inzet en betrokkenheid is het bisdom hem dankbaar.

Door zijn werk als godsdienstleraar en directeur van het H.K.I. vond Guus Schlatmann dat hij te ver af kwam te staan van het parochiepastoraat en de liturgische bediening. Zijn zorg voor kwetsbare jongeren verhinderde bovendien een verhuizing terug naar het bisdom Rotterdam. Als adviseur van de commissie PIN van de Konferentie Nederlandse Religieuzen kwam hij met veel hartverwarmende initiatieven in aanraking, zoals zorg voor jongeren in de knoei of voor minderheidsgroepen. Daar vooral lag zijn hart.

De gebedsdienst bij gelegenheid van zijn uitvaart wordt gehouden op maandag 7 oktober 2024 om 13.30 uur in de St. Jan de Doperkerk, Nieuwstadskerksteeg te Zutphen. Aansluitend is er gelegenheid elkaar te ontmoeten in het Cultuurhuis Geweldig, Geweldigershoek 39, 7201 NC te Zutphen. Om 16.00 uur wordt Guus Schlatmann in een kleine kring begeleid naar het crematorium.