Algemeen nieuws

Gebedskaart en hymne voor het Jubeljaar

Door: Rkkerk.nl woensdag 12 juni 2024

Parochies in het bisdom ontvangen een gebedskaart en de hymne voor het Jubeljaar

In de katholieke Kerk wordt in 2025 een Heilig Jaar of Jubeljaar gehouden. Als voorbereiding daarop is 2024 uitgeroepen tot een ‘jaar van gebed’. De Nederlandse bisschoppenconferentie heeft hiervoor een gebedskaart uitgegeven met het speciale gebed van het Jubeljaar, aangevuld met het Onze Vader.

Een Jubeljaar is een oude traditie in de katholieke Kerk, die in de Middeleeuwen is ontstaan en elke 25 jaar plaatsvindt. Paus Franciscus heeft voor 2025 een Heilig Jaar afgekondigd met als thema ‘Pelgrims van hoop’. Voor 2024 vraagt hij extra aandacht voor het Onze Vader als een ‘school van gebed’, omdat in dit gebed de kernpunten van het christelijk geloof worden samengevat.

De gebedskaart is aan parochies verstuurd en aan religieuzen in het bisdom.

Het is gebruikelijk dat voor grote evenementen als een Jubeljaar ook een speciaal lied wordt gecomponeerd dat over de hele wereld in allerlei talen kan worden gezongen. Ook nu is zo’n hymne gemaakt. De oorspronkelijke Italiaanse tekst is op verzoek van de bisschoppenconferenties van Nederland en België vertaald. Parochies, zangkoren en alle andere belangstellenden kunnen de hymne instuderen om bij passende gelegenheden te laten horen.

De originele tekst is van Pierangelo Sequeri. De muziek is van Francesco Meneghello. Inmiddels is de hymne in diverse talen beschikbaar. Op de website van het jubeljaar van het Vaticaan zijn opnames in meerdere talen te beluisteren. Binnenkort komt er ook een Nederlandse voorbeeldopname beschikbaar.

Het Jubeljaar begint op dinsdag 24 december 2024 met het openen van de Heilige Deur in de Sint-Pietersbasiliek in Rome. Vervolgens wordt in bisdommen wereldwijd het Jubeljaar geopend op zondag 29 december.

Meer informatie:

Gebed van het Jubeljaar

Vader in de hemel,

moge het geloof dat U ons gegeven hebt in uw Zoon,
Jezus Christus, onze broeder,
en moge de vlam van liefde die in ons hart is ontstoken
door de Heilige Geest,
in ons de zalige hoop doen herleven op de komst
van uw Koninkrijk.

Moge uw genade ons onvermoeibaar maken
in het zaaien van evangelische zaden
die de mensheid en de kosmos van binnenuit omvormen.
Moge uw genade ons standvastig maken
in de zekere verwachting van een nieuwe hemel
en een nieuwe aarde,
wanneer de machten van het kwaad zijn overwonnen,
en uw glorie voor eeuwig zal worden geopenbaard.

Moge de genade van het Jubeljaar in ons,
Pelgrims van Hoop,
een verlangen doen herleven
naar de schatten van de hemel.
Moge diezelfde genade de vreugde en vrede
van onze Verlosser
over de hele aarde verspreiden.
Aan U, onze God, te allen tijde gezegend,
zij glorie en lof in eeuwigheid.

Amen.

Foto: Katholiekleven.nl