Algemeen nieuws

Directorium met liturgische kalender en catechese over het eucharistisch gebed

Door: Rkkerk.nl woensdag 02 oktober 2024

Het Directorium voor de Nederlandse kerkprovincie 2024/2025 (jaar C) verschijnt half oktober

Het nieuwe Directorium met de liturgische kalender voor de periode van Advent 2024 tot Advent 2025 kan vanaf nu besteld worden via de website van de Nationale Raad voor Liturgie (NRL). De uitgave verschijnt half oktober. Wie het Directorium bestelt, ontvangt daarbij ook een speciale uitgave met liturgische catechese over het eucharistisch gebed.

Bisschop Van den Hende schreef het voorwoord bij het Directorium, als waarnemend bisschop-referent voor liturgie. “Het vieren van de liturgie is het hoogtepunt waarnaar de Kerk in al haar handelen streeft en tevens de bron waaruit al haar kracht voortvloeit, zo benadrukt de constitutie Sacrosanctum Concilium (nr. 10) van het Tweede Vaticaans Concilie”, schrijft de bisschop. Hij noemt het Directorium “een betrouwbare gids en vraagbaak ten dienste van het liturgisch leven”.

De bisschop beveelt ook de speciale uitgave met liturgische catechese over het eucharistisch gebed aan: “Het vieren van de liturgie, heel bijzonder van de eucharistie, is onmisbaar waar het gaat om ons leven als Kerk en het getuigenis van alle geledingen van de Kerk ten dienste van de evangelisatie als onze primaire opdracht.”

Kennis van het vieren van de eucharistie vraagt “in alle geledingen van de gemeenschap van de Kerk steeds opnieuw versterking en verdieping”, aldus de bisschop. “Om met heel ons hart deel te kunnen nemen aan de viering van de liturgie en in het bijzonder aan de viering van de eucharistie als bron en hoogtepunt, is er steeds weer nood aan gedegen en vitale liturgische vorming (Desiderio desideravi nr. 31).”

• Het nieuwe Directorium (160 blz.) met de liturgische kalender, de vouwkalender voor het getijdengebed (12 blz.) en Liturgische Handreiking (nr. 4: Kenmerken van het eucharistisch gebed, 240 blz.) verschijnt medio oktober en is verkrijgbaar via de webshop van de NRL.