Algemeen nieuws

Beleidsverslag bisdom Rotterdam - beleidsvisie bisschop Van den Hende

Door: Bisdom Rotterdam vrijdag 26 juli 2024

In 2023 vonden onder meer de WJD plaats. (Foto: Ramon Mangold)

In zijn beleidsvisie schrijft bisschop Van den Hende over de verspreiding van het evangelie als primaire taak, en over wat daarvoor nodig is en eraan voorafgaat

In juli verscheen het Beleidsverslag 2023 van het bisdom Rotterdam. Het is voor de tweede keer dat het bisdom het jaarverslag uitbrengt als beleidsverslag. In het voorwoord spreekt de bisschop zijn dank uit aan allen die met het geloof voorop samen meewerken aan de opbouw van de Kerk van Rotterdam.

In het Beleidsverslag keren vertrouwde onderwerpen terug, zoals kerncijfers van het bisdom, de financiële paragraaf, en informatie van de Diocesane Caritas Instelling (DCI), Vronesteyn en het heiligdom van de HH. Martelaren van Gorcum. Bij enkele paragrafen is een QR-code opgenomen voor meer informatie over onder meer de projecten die de DCI in 2023 steunde en de activiteitenagenda van de bisschop.

In zijn beleidsvisie (p. 33-34) schrijft bisschop Van den Hende over de verspreiding van het evangelie als primaire taak en over wat daarvoor nodig is en eraan voorafgaat: gemeenschap in verbondenheid. “De Kerk als gemeenschap in verbondenheid is kwetsbaar en staat om meerdere redenen onder druk”, schrijft de bisschop. Hij verwijst naar paus Franciscus die de noodzaak benadrukt van het samen op weg gaan (synodaliteit) en naar bijbelse beelden van de Kerk als gemeenschap in verbondenheid, zoals de Kerk als lichaam van Christus.

“De beleving van de Kerk als gemeenschap in verbondenheid vraagt beleidsmatig telkens onze aandacht en toeleg”, aldus de bisschop. In zijn beleidsvisie vraagt de bisschop met name aandacht voor:

• De onderlinge samenwerking van geloofsgemeenschappen te blijven versterken in parochies en parochieverbanden, waarbij pastorale teams en parochiebesturen bewust de verbondenheid in geloof beleven, bevorderen en verdiepen.
  • Het samenkomen in bisdombrede ontmoetingen, zoals die van moderatoren, en de uitwisseling in vicariaatsverband door pastorale teams, parochiebestuurders en caritasbestuurders. Deze ontmoetingen zijn nodig om de drievoudige opdracht van vieren, leren en dienen waar te maken, de nodige bestuurlijke processen samen goed in beeld te houden, en de solidariteit tussen verschillende generaties en culturen in de Kerk niet uit het oog te verliezen.
  • Diocesane vieringen zoals de Chrismamis die gelovigen uit alle geledingen van het bisdom in de kathedraal bijeenbrengen.
  • De diocesane vitaliteitstoets, die per parochie wordt ingevuld en uitgewerkt en die belangrijk is om verder te kunnen bouwen aan een gezamenlijk gedragen visie op de voortgang van het kerkelijk leven in het bisdom, in verbondenheid met de wereldwijde Kerk.

“Gemeenschapszin en verbondenheid zijn in de Kerk niet vanzelfsprekend”, zegt de bisschop. “Wanneer we als bisdom in staat zijn als geloofsgemeenschap in verbondenheid te volharden, en zelfs te groeien in eenheid en samenhang, dan kan ons bisdom als netwerk van liefde met vrucht ter plekke een bijdrage leveren aan de zendingsopdracht van onze wereldwijde Kerk. Dan kunnen we het evangelie met vrucht verspreiden, juist omdat in ons kerkelijk leven de geloofspraktijk van verbondenheid en gemeenschapszin er zichtbaar aan voorafgaat.”

Het Beleidsverslag 2023 is verzonden aan parochiebesturen, PCI-besturen, priesters, diakens en pastoraal werkers en leden van commissies. Parochiebesturen en PCI-besturen ontvangen één exemplaar van deze brochure. Extra exemplaren kunnen worden opgevraagd via bureau@bisdomrotterdam.nl. Het Beleidsverslag is ook als pdf beschikbaar.