Algemeen nieuws

Beleidsverslag bisdom Rotterdam

Door: Bisdom Rotterdam vrijdag 11 augustus 2023

Het jaarverslag van het bisdom is vernieuwd, vertrouwde onderwerpen keren erin terug

In juli verscheen het Beleidsverslag 2022 van het bisdom Rotterdam. Eerdere jaren werd een vergelijkbare brochure gemaakt door het bisdom als jaarverslag. Er zijn enkele aanpassingen gedaan in de opzet van de brochure en deze kreeg met ‘Beleidsverslag’ een nieuwe naam.

De uitvoering van de brochure is vernieuwd en sober gebleven. Vertrouwde onderwerpen keren erin terug, zoals kerncijfers van het bisdom, de financiële paragraaf, de Diocesane Caritas Instelling (DCI), Vronesteyn en het heiligdom van de HH. Martelaren van Gorcum.

Nieuw in de brochure is de combinatie met aanvullende informatie die online beschikbaar is. Bij enkele paragrafen is een QR-code opgenomen. De QR-codes kunnen worden gescand met de camera van de smartphone en verwijzen onder meer naar de lijst met alle projecten die de DCI in 2022 steunde en de activiteitenagenda van de bisschop.

“Dit beleidsverslag is enerzijds een terugblik en anderzijds een verantwoording. Samen dienen zij als basis voor de visie ten aanzien van het bisdom in het heden en de tijd die komt”, schrijft bisschop Van den Hende in het voorwoord.

In de paragraaf “Beleidsvisie bisschop Van den Hende” schrijft de bisschop over wat prioriteit heeft in het beleid van het bisdom in het licht van het geloof, de daarmee samenhangende themajaren in het bisdom en de vitaliteitstoets die werd ontwikkeld voor parochies.

Het Beleidsverslag 2022 is verzonden aan parochiebesturen, PCI-besturen, priesters, diakens en pastoraal werkers en leden van commissies. Parochiebesturen en PCI-besturen ontvangen één exemplaar van deze brochure. Extra exemplaren kunnen worden opgevraagd via bureau@bisdomrotterdam.nl. Het Beleidsverslag is ook als pdf beschikbaar.