Algemeen nieuws

Antonius Jacobus Maria (Antonio) van Baalen overleden

Door: Bisdom Rotterdam maandag 25 maart 2024

Op woensdag 20 maart is in Brazilië op 97-jarige leeftijd overleden de zeereerwaarde heer Antonius Jacobus Maria (Antonio) van Baalen, priester van het bisdom Rotterdam, geboren op 28 april 1928 te Rotterdam en priester gewijd in het bisdom Troyes op 29 juni 1954.

Ton van Baalen werd in 1964 benoemd tot moderator van de zielzorg onder de Fransen in Rotterdam e.o. en tevens tot priester-assistent in de parochie H. Barbara te Rotterdam. In 1967 werd hij uit het bisdom Troyes geïncardineerd in het bisdom Rotterdam. In 1968 werd hij benoemd tot moderator en godsdienstleraar aan de Toorop Mavoschool te Rotterdam. Op 1 december 1970 werd hem eervol ontslag verleend als priester-assistent van de parochie H. Barbara te Rotterdam en werd hij per diezelfde datum benoemd tot priester-assistent in de parochie HH. Martelaren van Gorcum te Brielle. In 1979 werd hij benoemd tot priester-assistent in de parochie Sint Jeroen te Noordwijk.

Met ingang van 28 april 1993 werd hem, bij het bereiken van de 65-jarige leeftijd, eervol ontslag verleend en tevens ontslag uit de gewone ambtsbediening van het bisdom Rotterdam. Na zijn emeritaat vertrok hij in november 2000 naar Brazilië om zich te vestigen in een kerkdorp in het Aartsbisdom Pouso Alegre. Hij bleef tot op zeer hoge leeftijd actief in het pastoraat en veelvuldig voorgaan in vieringen in de parochies daar. In de laatste periode van zijn leven namen zijn gezondheid en krachten sterk af, waardoor hij niet veel meer kon. Maar, schreef hij in een e-mail, “De Brazilianen verzorgen mij heel goed. Evenals de Lieve Heer. Vooral bedankt voor jullie gebed.”

Ton van Baalen heeft zich bijna zeventig jaar ingezet, eerst als priester van het bisdom Troyes en vanaf 1967 als priester van het bisdom Rotterdam. Daarna nog vele jaren in Brazilië. Voor zijn inzet en betrokkenheid zijn wij hem dankbaar.

De uitvaart heeft in Brazilië plaats gevonden op vrijdag 22 maart 2024.