Netwerk van liefde

Diaconale inzameling Chrismamis 2024

Door: Bisdom Rotterdam maandag 04 maart 2024

Foto: Ramon Mangold

Geroepen om als Kerk een netwerk van liefde te vormen

Op woensdag 27 maart wordt vanaf 19.30 uur de Chrismamis gevierd in de HH. Laurentius en Elisabeth Kathedraal. Parochies in het bisdom zijn daarbij uitgenodigd voor een gezamenlijke diaconale inzameling. Deze vindt plaats in samenwerking met de Parochiële noodhulp van de Parochie De Vier Evangelisten in Den Haag.

Dat schrijft kanselier Frits Vermeulen in een brief met informatie over het concelebreren en het uitdelen van de H. Oliën. De brief over de Chrismamis is verstuurd aan pastorale beroepskrachten en religieuzen in het bisdom. Zij zijn uitgenodigd om met een grote groep gelovigen vanuit het gehele bisdom in de Chrismamis samen te komen.

“Als Kerk zijn we geroepen om een netwerk van liefde te vormen, in het voetspoor van de Heer die gekomen is om te dienen en te verlichten”, aldus Frits Vermeulen in de uitnodigingsbrief. Voor de diaconale inzameling wordt met name gevraagd om houdbare voedingswaren en producten voor persoonlijke verzorging zoals tandpasta, shampoo enzovoort. Ook schone bruikbare kinderkleding is welkom. Na de Chrismamis worden de ingezamelde producten overdragen aan de Parochiële noodhulp van de Parochie De Vier Evangelisten in Den Haag.

Na afloop van de Chrismamis kunnen vertegenwoordigers van de parochies en instellingen de H. Oliën meenemen. Hiervoor is een ‘afhaalbrief’ nodig die naar de parochies en instellingen wordt gestuurd.

Gelovigen uit de parochies en ook vertegenwoordigers van caritasinstellingen uit het bisdom Rotterdam zijn van harte uitgenodigd voor de Chrismamis. Wie verhinderd is, kan de viering vanuit de HH. Laurentius en Elisabeth Kathedraal als livestream volgen via het YouTube-kanaal van het bisdom.

Olie en chrisma

In de Chrismamis zegent de bisschop de olie:

• voor de geloofsleerlingen (catechumenen) die zich in de parochies voorbereiden op het doopsel
  • voor de zieken, om degenen te zalven die ernstig ziek zijn of door ouderdom zeer verzwakt

In de Chrismamis wijdt de bisschop het chrisma:

• dat de dopelingen na het doopsel ontvangen op de kruin
  • waarmee de vormelingen worden gezalfd op hun voorhoofd
  • waarmee bij een priesterwijding de handen van de wijdeling worden gezalfd
  • waarmee het altaarblad wordt gezalfd wanneer in een kerk een nieuw altaar (teken van Christus de hoeksteen) wordt gewijd
  • waarmee de muren van de kerk worden gezalfd (op de plaats van de zogeheten apostelkruisjes) bij de wijding van een nieuw kerkgebouw of na een uitgebreide restauratie