Diocesane kerktoetredersdag met ontmoeting rond de bisschop

Door: Bisdom Rotterdam vrijdag 16 juni 2023

Elk jaar zijn er ongeveer honderd nieuwe katholieken in het bisdom

“In het afgelopen jaar bent u door het doopsel en het vormsel toegetreden tot de Katholieke Kerk. We mogen God dank zeggen. U komt nu in een nieuwe fase in het ingroeien in het geloof en u bent van harte welkom op deze diocesane dag voor kerktoetreders.” Zo verwelkomde rector Henri Egging van de basiliek in Schiedam op zaterdag 10 juni de kerktoetreders die naar de basiliek van de heilige Liduina en Onze Lieve Vrouw van de Rozenkrans waren gekomen voor de kerktoetredersdag.

De kerktoetredersdag is een jaarlijkse diocesane dag van ontmoeting rond de bisschop. Elk jaar zijn er in het bisdom Rotterdam ongeveer honderd nieuwe katholieken die worden opgenomen in de Kerk. De deelnemers aan de kerktoetredersdag vieren samen de eucharistie, ontmoeten elkaar rond een lunch die is bereid door de vrijwilligers van Lucas Cooking (Vlaardingen) en krijgen een rondleiding van rector Egging door de basiliek.

“U bent in de parochie voorbereid en opgenomen in de Kerk. Nu komen we ook in het grote verband van het bisdom samen om elkaar te ontmoeten. Want naar katholiek inzicht is het bisdom de plaatselijke Kerk”, zegt de bisschop. “Ik ben dankbaar dat u vandaag gekomen bent.” De bisschop benadrukt hoe belangrijk de gemeenschap van de Kerk is om trouw te kunnen blijven aan het geloof in de Heer.

In zijn homilie spreekt de bisschop over de keuze die de kerktoetreders hebben gemaakt en over de keuzes die andere mensen maken. “Je kunt zeggen: God bestaat niet. En dan keer je Hem misschien intellectueel de rug toe en denkt: ik moet mijn eigen leven inrichten, want dat is waar het op aankomt. Er zijn ook mensen die wel in God geloven, maar toch met Hem omgaan alsof Hij niet bestaat, omdat ze eigenlijk geen ruimte voor Hem maken in hun hart en dagelijks leven”, preekt de bisschop. “Voor God staan en met Hem leven. Ik denk, dat als u de stap gezet hebt om tot de Kerk te behoren, u ook deze opdracht mee wil nemen in uw dagelijks bestaan. Dat God op de eerste plaats komt bij wat we denken, wat we doen en wat we nalaten, en wat we steeds weer in gebed tot God richten. In die zin gaat het om ons hart en niet alleen om ons verstand.”

“Hoe richten wij dan onze dagen in?” vraagt de bisschop. En hij roept op: “Is daar ruimte voor gebed? Is daar ruimte voor het lezen van de Schrift? En is er ook ruimte om in naam van God goed te doen aan mensen om ons heen? Want er is een drieslag in de Kerk die we van Jezus zelf ontvangen hebben. Namelijk dat we ons leven moeten heiligen door gebed en de sacramenten, dat we mogen leren en getuigen door Woord en daad bij elkaar te houden. En dat we onze naasten mogen dienen door in naam van de Heer zijn liefde te tonen.”

De verdere ochtend en het begin van de middag staan in het teken van gesprek en ontmoeting. De lunch biedt de gelegenheid om met kerktoetreders uit andere parochie aan de praat te komen en om de bisschop te ontmoeten. De rondleiding door de basiliek tot slot is een kennismaking met het bijzondere gebouw en het getuigenis van de heilige Liduina van Schiedam.

• Klik op de foto voor een vergroting en meer foto's