Algemeen nieuws

Poster en gebedsprentjes voor Roepingenzondag 2024

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 03 april 2024

Foto: Daniele Colucci via Unsplash

Op Roepingenzondag wordt gevraagd om gebed en wordt gecollecteerd voor Vronesteyn

“Wat vraagt God van jou?” is het thema van Roepingenzondag 21 april. Gebedsprentjes en posters werden verstuurd naar de parochiesecretariaten voor verdere verspreiding. De collecte op Roepingenzondag is bestemd voor Vronesteyn, voor de opleiding van priesters en diakens voor parochies in het bisdom Rotterdam.

“‘Wat vraagt God van jou?’ is een vraag die ons allen aangaat”, schrijft rector Broeders op het gebedsprentje. “Deze vraag kan worden beantwoord als je hem in gebed voorlegt aan de Heer. Maar niet alleen in gebed, ook in de gemeenschap van de Kerk mag je samen met anderen zoeken naar het antwoord op deze vraag. Nooit alleen, altijd samen.”

De rector verbindt de vraag met “Hier ben ik”. Rector Broeders: “‘Hier ben ik’ is een passage uit Psalm 40, waarvan een prachtige compositie is van Marco Frisina: Eccomi. ‘Hier ben ik’ is ook de tekst die de kandidaat uitspreekt voor de diaken- en priesterwijding: Hier ben ik Heer, uw wil te doen is mijn vreugde (Psalm 40, 8-9). En eigenlijk geldt dit voor iedere gedoopte. Hier ben ik Heer, zeg mij wat mijn roeping is en ik zal deze met de kracht van de H. Geest volbrengen.”

“Jezus Christus roept mensen om Hem te volgen, om zijn leerlingen te worden en zijn voorbeeld na te volgen in hun leven. Bijzonder roept Hij mensen tot het diaconaat en priesterschap. Het volgen van Jezus vraagt daarbij het loslaten van eigen belangen, verlangens en plannen, en het stellen van Gods wil boven alles. Het betekent een leven van navolging, waarin je streeft naar liefde, vergeving, nederigheid en gerechtigheid, zoals Jezus het ons heeft voorgeleefd en onderwezen.”

Gebed

Geschapen naar uw beeld en gelijkenis,
heb ik mijn leven aan U te danken.
Mijn levensweg is verbonden met U
en met de gemeenschap van uw Kerk.

Leven wil ik in het licht van uw bedoelingen,
en ik verlang ernaar uw roepstem te horen.
Help mij open te staan voor uw nabijheid,
uw woord te overwegen in mijn hart.

Dikwijls heb ik het gevoel met lege handen te staan
maar ik ben nooit alleen wanneer U mij leidt.
Gedoopt en gevormd in uw Kerk
mag ik uw Zoon Jezus ontvangen in de eucharistie.

Geef dat ik mag blijven groeien in geloof.
Dat ik in verbondenheid met U en uw Kerk,
mij mag richten op de roeping die U mij geeft
en met vertrouwen durf te zeggen: hier ben ik.

Gesteund door het gebed in uw Kerk
vraag ik uw Geest om wijsheid en inzicht:
om met de gaven die U mij toevertrouwt
te ontdekken wat U van mij vraagt.

---

Gebed van het gebedsprentje voor Roepingenzondag 2024. Imprimatur + J. van den Hende, Rotterdam 25 maart 2024.