Algemeen nieuws

Nieuwsbrief Vronesteyn: Roepingenzondag en missionaire parochie

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 17 april 2024

Pastoor Rochus Franken, spirituaal van Vronesteyn, nam deel aan de conferentie over de missionaire parochie. (Foto: Bisdom Rotterdam)

Vronesteyn wil helpen bij het nadenken over roeping, het daarover in gesprek gaan en ervoor bidden

Voor Roepingenzondag 21 april is de digitale nieuwsbrief van Vronesteyn verstuurd. Met daarin het laatste nieuws van de priester- en diakenopleiding in het bisdom Rotterdam.

Verschillende parochies en leden van pastorale teams waren aanwezig op 6 april in Veenendaal bij de conferentie over de missionaire parochie. Een van de priesters uit het bisdom Rotterdam die deelnam aan de conferentie was pastoor Rochus Franken, spirituaal van Vronesteyn. In de nieuwsbrief van Vronesteyn vertelt hij wat hij meeneemt van deze dag.

“Ik ben parochiepriester geworden om de mensen over de schoonheid en de vreugde van het geloof te vertellen. De missionaire parochie heeft hier alles mee te maken”, vertelt hij. “De Kerk bestaat om te evangeliseren. Dat geldt ook voor de priester. Die bestaat om te evangeliseren. We moeten creatief zijn en daar tijd en energie voor maken.”

Een andere bijdrage gaat in op Roepingenzondag en de missionaire parochie: “In elke parochie van ons bisdom wordt op Roepingenzondag wel op de één of andere manier aandacht besteed aan roepingen. Er wordt gebeden om nieuwe roepingen, er is een collecte voor de priester- en diakenopleiding, folders en informatiemateriaal worden verspreid, en ook in de verkondiging wordt het thema deze zondag veelal toegelicht. En dat is mooi. Tegelijk kunnen wij met elkaar nog meer doen om een vruchtbaar roepingenklimaat te bevorderen. Voor een missionaire Kerk is het nodig de aandacht voor roepingen het hele jaar vast te houden en concreet te vertalen, en dat kan.”

Lees verder in de nieuwsbrief, met onder meer ook het gebed voor Roepingenzondag en een bijdrage van de spirituaal over de pastoor die parochiepriester was in Lourdes toen daar Maria verscheen aan Bernadette: “Het zal je maar gebeuren...”

• Nog geen abonnement? Lees de nieuwsbrief via deze link
  • Een abonnement nemen kan eenvoudig via www.vronesteyn.nl (pop-up verschijnt in beeld, of via de blauwe button rechts in beeld ‘Volg Vronesteyn’)
  • De nieuwsbrief van Vronesteyn verschijnt vijf keer per jaar