Algemeen nieuws

Door: Bisdom Rotterdam donderdag 05 januari 2023

Foto: Ramon Mangold

Bidden met de Bijbel en het vieren, overwegen en verspreiden van Gods Woord

“Organiseer van 15 t/m 22 januari 2023 de Week van gebed voor eenheid.” Die oproep deed onder meer de Raad van kerken eind 2022. De Week van gebed voor de eenheid is een internationaal en oecumenisch initiatief. Elk jaar worden de teksten door een andere groep in een ander land voorbereid onder gezamenlijke verantwoordelijkheid van de Wereldraad van Kerken en de Pauselijke Raad voor de Bevordering van de Eenheid.

De Week van gebed voor eenheid van christenen 2023 moedigt aan “om goed te doen en recht te zoeken.” De bijbeltekst die centraal staat tijdens de Week van gebed voor eenheid komt uit Jesaja 1 vers 17: “Leer goed te doen; zoek het recht, houd tirannen in toom, kom op voor wezen, sta weduwen bij.” Over dit bijbelse thema van de gebedsweek zegt de website weekvangebed.nl: “Jesaja daagde Gods volk in zijn tijd uit om te leren samen goed te doen; samen gerechtigheid te zoeken, samen de onderdrukten te bevrijden, samen de wezen te beschermen en samen op te komen voor de weduwen. Deze uitdagende oproep van Jesaja geldt ook voor ons vandaag.”

In de Katholieke Kerk wordt in diezelfde week de Zondag van het Woord van God gevierd (weekend 21-22 januari, derde zondag van de Tijd door het Jaar). In 2020 werd deze zondag voor het eerst gevierd, op initiatief van paus Franciscus, om een speciale dag in het jaar te hebben die is gewijd aan de viering, de overweging en de verspreiding van Gods Woord. In het bisdom Rotterdam startte in 2020 op de allereerste Zondag van het Woord van God een themajaar. Omdat het Woord van God niet alleen gaat over de Heilige Schrift, maar ook over de persoon van Jezus Christus, het vleesgeworden Woord van God, mondde het Jaar van het Woord van God in het bisdom uit in het hoogfeest van Kerstmis.

In Nederland geeft de Katholieke Bijbelstichting (KBS) de Bijbel uit en bevordert ook de overweging van het Woord van God. Op rkbijbel.nl is de volledige Bijbel te vinden in de katholieke Willibrordvertaling ’75. Wie een tekst wil opzoeken, kan deze er makkelijk vinden. Zo ook de hierboven geciteerde tekst van Jesaja 1, 17. De homepage van rkbijbel.nl geeft elke dag een bijbeltekst om biddend te overwegen en een kort gebed om mee af te sluiten. In de gedrukte uitgave “Dagelijks Woord” zijn deze Schriftteksten en gebeden ook opgenomen en bovendien per dag voorzien van een overweging. De uitgaven van de KBS kunnen in de webwinkel worden besteld.

• Wie graag gebruikmaakt van rkbijbel.nl kan de KBS steunen via een gift aan de Stichting Vrienden van de Bijbel NL32 INGB 0001 6606 66. Vriend worden van de KBS kan ook via de steunstichting Vrienden van de Bijbel. Mail daarvoor naar info@rkbijbel.nl

Foto: Guus Schoonewille