zaterdag 31/05/2025

Diocesane bedevaart

Vanwege het Jubeljaar "Pelgrims van hoop" organiseert het bisdom een diocesane bedevaart op zaterdag 31 mei. De meimaand is traditioneel Mariamaand. Deze bisdombedevaart gaat daarom naar het Heiligdom Onze Lieve Vrouw ter Nood in Heiloo (Noord-Holland).

In zijn bul voor het Jubeljaar schrijft paus Franciscus over Maria als “Moeder van de hoop”. “De hoop vindt in de Moeder van God de hoogste getuige. In haar zien wij hoe de hoop geen dwaas optimisme is, maar een genadegave in de realiteit van het leven […] Het is niet toevallig dat de volksvroomheid de Heilige Maagd blijft aanroepen als Sterre der Zee, een uitdrukkingsvolle titel van de zekere hoop dat in de stormachtige gebeurtenissen van het leven de Moeder Gods ons te hulp komt, ons ondersteunt en ons uitnodigt vertrouwen te hebben en te blijven hopen.”

• Meer informatie over deze diocesane bedevaart in het Jubeljaar volgt

Onze Lieve Vrouw ter Nood

De geschiedenis van het Heiligdom gaat terug tot het eind van de 14e eeuw. In die tijd vond een boer op zijn land een Mariabeeld. Hij nam dit mee naar huis, maar op miraculeuze wijze keerde het terug naar de plaats van vinding. Rond dezelfde tijd raakte een schip in nood voor de kust ter hoogte van Heiloo. In zijn nood bad de schipper tot God. Hij hoorde een vrouwenstem die zei: "Als ge mij gaat eren zal de wind gaan keren." De schipper herkende daarin de stem van Maria. Veilig aan land gekomen kwamen de beide verhalen bij elkaar en zo was de plaats voor de bouw van een genadekapel gevonden.