woensdag 10/04/2024

Relieken heilige Bernadette Soubirous

De heilige Bernadette Soubirous komt naar Nederland. Een bijzondere schrijn met haar reliek (een gedeelte van het gebeente) komt in april vanuit Lourdes naar Nederland en maakt dan een rondgang door het land.

Het bisdom Rotterdam verwelkomt de relieken van de H. Bernadette van 9 t/m 12 april in de HH. Laurentius en Elisabeth Kathedraal (Mathenesserlaan 305, Rotterdam).

Woensdag 10 april

• 9.30 uur Openstelling kathedraal, eucharistieviering
  • 10.00-13.30 uur Stil gebed
  • 14.00-17.00 uur Eucharistieviering met ziekenzegening en ontmoeting, speciaal voor ouderen en zieken
    • 14.00 uur: Aanvang eucharistieviering
    • 15.15 uur: Ontmoeting
    • 17.00 uur: Afsluiting
    • Voor hen die ziek zijn, moeten leven met een beperking of kwetsbaar zijn door ouderdom is op bedevaart gaan vaak een bron van troost en bemoediging. Helaas is het voor deze groep vaak moeilijker om ver te reizen. Daarom is het mooi dat Lourdes naar Rotterdam komt. Op woensdagmiddag 10 april is er speciaal een middag voor zieken, ouderen en mensen die leven met een beperking.
    • Zorginstellingen zijn van harte uitgenodigd om met een groep deel te nemen aan deze viering. Deze zal ook via livestream (YouTube-kanaal bisdom Rotterdam) te volgen zijn voor hen voor wie de reis naar Rotterdam niet mogelijk is. De kathedraal is toegankelijk voor rolstoelen maar heeft hiervoor beperkt ruimte.
    • Aanmelden voor deze viering is nodig en kan via het formulier
  • 17.00-19.30 uur Openstelling kathedraal, stil gebed
  • 19.30-21.30 uur Impulsbijeenkomst redacties parochiebladen en -websites
    • 19.30 uur Inloop en gelegenheid voor gebed bij de relieken van de h. Bernadette
    • 20.00 uur Welkom, opening door bisschop Van den Hende, inleiding door de bisschop op het thema: gebed en bedevaarten
    • 20.30 uur Gesprek, uitwisseling aan de hand van enkele verdiepingsvragen, gezamenlijk nadenken: hoe kunt u aandacht besteden aan het thema?
    • 21.30 uur Praktische tips, schrijftips, fotografietips, AVG-tips door Daphne van Roosendaal (communicatie bisdom)
    • 22.00 uur Afronding
    • "Voor ons als gelovigen is het steeds weer nodig een verdiepingsslag te maken", zegt bisschop Van den Hende. Parochiebladen en parochiewebsites hebben daarin een belangrijke rol. Daarom zijn redactieleden van parochiebladen en -websites uitgenodigd voor een inhoudelijke ontmoeting op woensdagavond 10 april.
    • Deze bijeenkomst heeft als thema: gebed en bedevaarten. Bisschop Van den Hende zal op deze avond een korte inleiding verzorgen en er is veel ruimte voor gesprek en uitwisseling, zodat u op deze avond ideeën op kunt doen voor uw eigen blad en/of website.
    • Aanmelden is nodig en kan via het formulier
  • 20.00 uur Kathedraal gesloten

Meld u aan!

Wilt u deelnemen? Wilt u met een groep naar de kathedraal in Rotterdam komen? Of ook meehelpen als vrijwilliger?

Samen mogen we als Kerk van Rotterdam de relieken van de heilige Bernadette verwelkomen. Uw hulp tijdens deze dagen is zeer gewenst en ook hard nodig. Wij zoeken vrijwilligers die in deze dagen biddend en wakend aanwezig willen zijn bij het reliekschrijn, of mee willen helpen op een andere manier.