Netwerk van liefde

Projectentocht Den Haag: Unieke kans om kennis te maken met de diaconale praktijk op locatie

Door: Bisdom Rotterdam dinsdag 01 oktober 2019

Foto: Peter van Mulken

Kennismaken met de diaconale praktijk in Den Haag tijdens de projectentocht

Het bisdom Rotterdam en de Diocesane Caritas Instelling (DCI) organiseren een projectentocht op zaterdag 12 oktober 2019 door Den Haag. Vrijwilligers die zich inzetten voor diaconie in hun parochie en belangstellenden zijn uitgenodigd om deel te nemen aan deze tocht. Met een bus trekken deelnemers langs drie locaties waar zij de drijvende krachten achter de diaconale projecten ontmoeten. De locaties zijn: Parochie De Vier Evangelisten, de Blauwe Zusters en de Engelstalige parochie Church of Our Savior.

“Deelnemers maken kennis met een diaconaal project op de plek waar het zich afspeelt. Je ziet dan de ruimte en de buurt waar het plaatsvindt en krijgt daardoor meer beeld bij het project”, legt Jan Maasen uit, medewerker diaconie van het bisdom Rotterdam. “Individueel kom je niet zo snel op dit soort plekken, maar de projectentocht geeft aanleiding om ze wel een keer te bezoeken. Het is een laagdrempelige manier om kennis te maken met de diaconale praktijk.”

Hoe komen we de mensen en hun noden op het spoor in onze omgeving? Dat zijn vragen die tijdens de projectentocht worden beantwoord.

“Een van de vragen die voor vrijwilligers in de diaconie vaak speelt is: hoe komen we de mensen en hun noden op het spoor in onze omgeving? De parochie van Den Haag Zuid heeft bijvoorbeeld een diaconaal inloopspreekuur. Er zijn meerdere PCI’en die dat ook hebben opgezet, maar moesten stoppen omdat er geen mensen op het spreekuur kwamen. Hoe komt het dat de kerk aan de Leyweg in Den Haag een constante stroom bezoekers heeft? Dat zijn vragen die tijdens de projectentocht worden beantwoord.”

Ook helpt het reizen volgens Jan Maasen om tot goede gesprekken te komen met deelnemers onderling: “Als je reist met een bus of met elkaar aan het wandelen bent, krijg je ook indrukken vanuit de wijk of buurt mee. Die indrukken roepen verhalen op. Tijdens zo’n tocht delen de deelnemers hun impressies en ontmoeten ze elkaar op een informele manier.”

De tocht is in samenwerking met de Diocesane Caritas Instelling (DCI). De DCI ontvangt vanuit de Parochiële Caritas Instellingen (PCI’en) afdrachten om projecten financieel te ondersteunen. Maasen: “In dat opzicht is de projectentocht ook een verantwoording aan de PCI’en. Via de afdrachtsregeling gaat er over het algemeen geld van het platteland naar de stad. Steden zijn vaak rijk aan problemen en relatief armer als het gaat om geld. De afdracht van álle PCI’en van het bisdom (jaarlijks een heffing van 0,5%) komt terecht bij de DCI en die besteedt dat. Tijdens de projectentocht laat de DCI aan vrijwilligers van PCI’en zien waar het geld naartoe gaat.”

De derde plek die we bezoeken is de Church of our Savior.Deze parochie brengt twee leefwerelden bij elkaar op een unieke manier.

De DCI ondersteunt de laatste paar jaar drie vestigingen van vrouwelijke religieuzen in het bisdom Rotterdam. De Blauwe Zusters (de Dienaressen van de Heer en de Maagd van Matará) is daar een van en wordt ook bezocht op 12 oktober. Jan Maasen: “Zeker sinds de Blauwe Zusters in het centrum van Den Haag zijn gaan wonen, hebben hun activiteiten nog meer een diaconale component gekregen. Zij zetten hun deuren open en komen zo in contact met de mensen en hun de noden in de stad.”

“De derde plek die we bezoeken is de Church of our Savior. Wat deze Engelstalige parochie interessant maakt, is dat parochianen heel verschillende achtergronden hebben. Je hebt de expats, dat zijn mensen die uit het buitenland zijn gekomen om hier te werken voor bijvoorbeeld een internationaal bedrijf of op een ambassade, en je hebt asielzoekers, voornamelijk uit Engelstalige gebieden van Afrika. De parochie brengt deze twee leefwerelden bij elkaar op een unieke manier. Zo hebben zij de Soul Kitchen, waarbij parochianen elkaar ontmoeten en samen eten. Een ander bijzonder project die zij presenteren is het Refugee Project. Voor de opzet van dit vluchtelingenproject hebben zij geld geïnvesteerd om kennis in te kopen. De projectentocht is een unieke kans om kennis te maken met al deze projecten.”