Netwerk van liefde

40-dagencampagne: Vastenwandelingen en waterpelgrimages

Door: Bisdom Rotterdam maandag 25 maart 2019

Foto: Pelgrimstocht Vastenactie (Jan Maasen).

Vastenwandelingen en waterpelgrimages

Vastenwandelingen en lokale pelgrimstochten zijn een belangrijk onderdeel van de 40-dagencampagne ‘Netwerk van Liefde’ in het bisdom Rotterdam. Een derde van de ruim driehonderd aangemelde activiteiten die katholieke parochies, instellingen en scholen organiseren in de Veertigdagentijd kan hiertoe worden gerekend. Dit komt vooral door de dagelijkse vastenwandelingen in de parochies O.L. Vrouw van Sion (Midden-Delfland) en Pax Christi (Woerden).

De Bisschoppelijke Vastenactie is in 2011 begonnen met een driedaagse pelgrimstocht in Zuid-Limburg. De 'Pelgrimstocht Vastenactie' is opgezet als een bezinningstocht voor de deelnemers en tegelijkertijd als sponsortocht voor het Vastenactieproject. Sindsdien organiseert Vastenactie elk jaar een pelgrimstocht op de donderdag, vrijdag en zaterdag voor Palmzondag. Steeds op een andere plek in het land.

Onder het motto ‘Loop jij met me mee?’ startte pastoor Huub Spaan met een dagelijkse vastenwandeling.

Het is niet iedereen gegeven om er drie dagen op uit te trekken en de bestemmingen van de landelijke pelgrimstocht zijn soms ver weg. In Midden-Delfland en de omgeving van Woerden zijn er dagelijks vastenwandelingen. Deze zijn begonnen bij pastoor Huub Spaan: “Ik houd van wandelen, dus toen in 2012 de Vastenactie het model van een persoonlijke vastenactie promootte, heb ik mij voorgenomen elke dag een half uur te gaan wandelen en daarbij anderen uit te nodigen.”

Onder het motto ‘Loop jij met me mee?’ startte Spaan met een dagelijkse vastenwandeling in zijn toenmalige parochie O.L. Vrouw van Sion in Midden-Delfland. Elke dag vertrok hij vanuit een andere parochiekern. De wandeling begonsteeds om 9 uur met een lied, een evangelietekst en een korte bezinning. Dan strikte Spaan zijn schoenen en ging op pad, vergezeld door parochianen en andere belangstellenden. Om kwart voor tien keerden de wandelaars weer terug in het lokale parochiecentrum en sloten af met koffie en thee, en een vrijwillige bijdrage in het koffiepotje voor Vastenactie of de lokale werkgroep Vamos.

Toen Huub Spaan werd benoemd als pastoor van de parochie Pax Christi in Woerden, introduceerde hij ook daar de dagelijkse vastenwandeling. Onderhand gingen de Midden-Delflanders door met de vastenwandelingen in eigen omgeving. Soms nodigt Spaan speciale gasten uit om met hem mee te lopen: een burgemeester of wethouder, welzijnsinstellingen, een lokale journalist of basisschool. De vastenwandelingen zijn in deze parochies een begrip geworden en elke dag lopen er tussen de veertig en tachtig mensen mee.

Foto: Pelgrimstocht Vastenactie (Jan Maasen).

Wandelen kan ook in de grote stad. Zo organiseert de parochie Maria Sterre der Zee in Den Haag dit jaar elke woensdagochtend een vastenwandeling. De parochie kent zes geloofsgemeenschappen. Iedere week fungeert een andere kerk als start- en finishplaats. Op 27 maart is dat de Marthakerk. De start is om 9.30 uur.

In andere parochies worden eenmalige pelgrimstochten georganiseerd. Op zaterdag 23 maart organiseerden de kerken van Maassluis een vastenpelgrimage. De deelnemers liepen van Maassluis naar Maasdijk en terug. Onderweg konden ze kennis maken met een project van de stichting Avavieren, die aangepaste vakanties organiseert voor mensen met een beperking en hun familie. De pelgrimage werd ’s middags afgesloten met een broodmaaltijd.

Op zondag 24 maart organiseerde de MOV-groep Alblasserwaard-West haar jaarlijkse vastenmorgen. Om 8 uur was een gezamenlijk ontbijt in de kerk van Sliedrecht. Na de viering gingen de deelnemers op stap voor een waterpelgrimage. Onderweg konden zij op verschillende manieren kennis maken met de thematiek van de Vastenactie van dit jaar: ‘Water verandert alles’. Zo moesten ze onder meer een traject afleggen met een volle jerrycan. Om half een kwamen de wandelaars aan in Papendrecht, nog net op tijd om de pelgrimszegen te ontvangen. De MOV-groep zorgde voor vervoer terug.

Voor wie zelf niet kan meelopen, is er de mogelijkheid om een van de lopers van de landelijke Pelgrimstocht te sponsoren via de website van Vastenactie.

De parochianen van de Sint Maartenparochie kunnen op zaterdagmiddag 6 april meedoen aan de jaarlijkse duinwandeling. De opbrengst is dit jaar bestemd voor de 40-Dagen Challenge for Panama.

En wie het toch bij het origineel wil houden: Vastenactie organiseert van donderdag 11 tot en met zaterdag 13 april haar jaarlijkse Pelgrimstocht met als thema ‘Wandelen over water’. Drie dagen wordt er vanuit Weesp gelopen, telkens in een andere richting.

Vorig jaar vond de landelijke Pelgrimstocht plaats in ons eigen bisdom, in de driehoek Woerden – Bodegraven – Noorden. Dat was een groot succes. Veel deelnemers zeiden toen, dat ze in 2019 wel een of meer dagen willen meelopen. Een aantal MOV-ers uit Woerden hebben zelfs een bus gehuurd om parochianen in de gelegenheid te stellen zaterdag 13 april mee te doen. Voor wie zelf niet kan meelopen, is er de mogelijkheid om een van de lopers te sponsoren via de website van Vastenactie. De meeste lopers met een sponsorpagina komen uit het bisdom Rotterdam.

De vastenwandelingen maken deel uit van de 40-dagencampagne. Het bisdom Rotterdam richt in de Veertigdagentijd (6 maart – 20april 2019) de schijnwerper op de vele diaconale activiteiten die katholieke parochies, instellingen en scholen in deze periode organiseren. Traditioneel krijgt in deze periode de Vastenactie veel aandacht. De 40-dagencampagne heeft ook oog voor de diaconale inzet voor mensen in nood dichtbij. Met deze 40-dagencampagne wil het bisdom een bijdrage leveren aan het zichtbaar maken van de Kerk als netwerk van liefde.