Netwerk van liefde

Door: Bisdom Rotterdam dinsdag 12 maart 2019

Foto: Bisdom Rotterdam

Oecumenische avondgebeden en vespervieringen

In de Veertigdagentijd zoeken sommige rooms-katholieke geloofsgemeenschappen en protestantse gemeenten elkaar op in de voorbereiding op Pasen. Zij vasten en bidden samen, en geven aalmoezen voor een gemeenschappelijk diaconaal doel. Dit blijkt uit een inventarisatie van activiteiten tijdens de 40-dagencampagne ‘Netwerk van liefde’ van het bisdom Rotterdam.

Rooms-katholieken en protestanten vasten op meerdere plaatsen gezamenlijk in de vorm van oecumenische soberheidsmaaltijden. Tijdens deze samenkomsten is de collecte bestemd voor een gezamenlijk diaconaal doel. In Vlaardingen zetten katholieken en protestanten zich de gehele Veertigdagentijd in voor hetzelfde ontwikkelingsdoel. Dat doen zij al meerdere jaren. In elk even jaar is het een doel van de Bisschoppelijke Vastenactie, in elk oneven jaar een doel van de Protestantse Kerk in Nederland, Kerk in Actie.

Op verschillende plaatsen krijgt het samen bidden vorm in wekelijkse oecumenische avondgebeden, vastenvespers of meditatieve bijeenkomsten.

Naast samen vasten en aalmoezen geven, wordt ook samen gebeden. Dat krijgt vorm in wekelijkse oecumenische avondgebeden, vastenvespers of meditatieve bijeenkomsten. De woensdagavond blijkt een populaire avond daarvoor te zijn.

Enkele voorbeelden van oecumenische gebedsmomenten in het bisdom Rotterdam:

• In Nieuwerkerk aan den IJssel komen de gelovigen samen in de Ringvaartkerk voor een avondgebed met als thema ‘Zie jij onrecht? Doe er wat aan!’.
  • In Voorburg is de dagkapel van de St. Martinuskerk de plaats van samenkomst voor een serie vieringen over ‘De weg van Jezus’.
  • In Rijswijk vindt wekelijkse een meditatieve bijeenkomst plaats, telkens in een ander kerkgebouw. Deze week is de Oude Kerk gastvrouw.
  • In Nieuwveen begint en eindigt een reeks avondgebeden in de katholieke Nicolaaskerk en wordt het avondgebed op de andere woensdagen in de Ontmoetingskerk gehouden.
  • In Vlaardingen en Zoeterwoude-Rijndijk vinden oecumenische avondgebeden plaats op de donderdagavond.
  • In Oud-Beijerland is de Antonius van Paduakerk op zondagavond de gastvrouw voor een oecumenische gebedsdienst met als thema ‘Ontmoetingen bij het kruis’.

Deze opsomming is niet volledig, maar laat wel zien dat rooms-katholieken en protestanten gezamenlijk optrekken in hun voorbereiding op Pasen en daarbij ook in gebed het netwerk van liefde versterken.

De gezamenlijke gebedsdiensten maken deel uit van de 40-dagencampagne. Het bisdom Rotterdam richt in de Veertigdagentijd (6 maart – 20 april 2019) de schijnwerper op de vele diaconale activiteiten die katholieke parochies, instellingen en scholen in deze periode organiseren. Traditioneel krijgt in deze periode de Vastenactie veel aandacht. De 40-dagencampagne heeft ook oog voor de diaconale inzet voor mensen in nood dichtbij. Met deze 40-dagencampagne wil het bisdom een bijdrage leveren aan het zichtbaar maken van de Kerk als netwerk van liefde.