Start Kerkbalans zaterdag 19 januari

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 16 januari 2019

Luidmoment 2018 in Katwijk. (Foto: A. van der Valk)

‘Saamhorigheid’ centraal tijdens het diocesane startmoment in de parochiekern H. Joannes de Doper in Katwijk

Op zaterdag 19 januari start de campagne van actie Kerkbalans 2019. Door het hele land luiden op die dag kerken de klok tijdens een lokaal startmoment. In de twee weken daarna (19 januari tot 3 februari) worden kerkleden benaderd voor een bijdrage aan hun kerk.

Dat gebeurt ook in de parochiekern H. Joannes de Doper in Katwijk, onderdeel van de parochie H. Augustinus. Hier is op 19 januari het diocesane startmoment van de actie Kerkbalans. In een persbericht laat de parochiekern weten: “Vele jonge en oude(re) parochianen van de parochiekern, vertegenwoordigers van het bisdom en alle parochiekernen van de parochie H. Augustinus, zullen deze zaterdag om 13.00 uur de Katwijkse kerkklokken horen luiden en wel weten waar de klepels hangen. Want met één druk op de knop zal vicaris-generaal Tjeerd Visser van het bisdom Rotterdam in deze kerk middels dit inluidmoment namens het gehele bisdom laten horen dat de actie Kerkbalans 2019 van start gaat.“

“Investeren in de ‘levende stenen’ is belangrijk, want deze kerk verbindt mensen in roerige tijden, door liefde en in geloof. Vroeger en zeker ook nu anno 2019.”

De parochiekern H. Joannes de Doper ziet uit naar een feestelijke gebeurtenis. Anneke van der Valk is parochiaan en coördinator actie Kerkbalans. Zij vertelt: “Het landelijke thema is ‘Geef voor je kerk’ en wij hebben het dit jaar vertaald naar ‘Saamhorigheid’. Daarom zijn we ook zo trots op het feit dat we van de 48 parochies in ons bisdom zijn uitgenodigd om dit diocesane inluidmoment handen en voeten te mogen geven. Die saamhorigheid is zichtbaar en hoorbaar door de aanwezigheid van parochianen, waaronder 54 kerkbalanslopers, en gasten uit de gehele parochie en het bisdom. Maar ook in een fotopresentatie van wat er jaarrond in onze parochiekern gebeurt. Investeren in de ‘levende stenen’, de vele vrijwilligers, is belangrijk. Want deze kerk verbindt mensen in roerige tijden, door liefde en in geloof, vroeger, en zeker ook nu anno 2019.”

Het korte programma op 19 januari begint om 12.45 uur. Daarbij zal kinderkoor De Vrolijke Noot een door dirigente Agnes Bol speciaal geschreven klokkenlied zingen. Vicaris-generaal Visser zal daarna spreken over ‘Saamhorigheid’ en het belang daarvan. Daarna zal hij samen met een koorlid de knop indrukken van de feestklokken van de kerk. Om precies 13.00 uur worden deze geluid, waarmee de start van de actie Kerkbalans een feit is.

Op veel plekken in het bisdom lopen parochies warm voor Kerkbalans. Bekijk de foto’s in de slider door erop te klikken.

Een dag voor het inluidmoment presenteert het landelijke campagneteam op vrijdag 18 januari de uitkomsten van een peiling over de meerwaarde van de lokale geloofsgemeenschap. Deze peiling werd in het najaar 2018 voor het eerst gehouden via internet. Invullers konden kiezen uit tien mogelijke antwoorden, of een eigen antwoord toevoegen. De peiling wilde werkgroepen Kerkbalans en andere organisatoren laten nadenken over de meerwaarde van hun kerk, om deze waarde ook te gebruiken in hun communicatie over Kerkbalans, bijvoorbeeld in de folder of de brief gericht aan de parochianen.

Tijdens de presentatie van de uitkomsten op 18 januari reflecteren twee sprekers op de waarden die het vaakst zijn gekozen: mgr. Van den Hende, als voorzitter van de Bisschoppenconferentie, en ds. R. De Reuver, scriba van de Protestantse Kerk in Nederland. Ook worden de winnaars van de landelijke fotowedstrijd van Actie Kerkbalans bekend gemaakt. De landelijke fotowedstrijd was gekoppeld aan de peiling.