Op Christus Koning: de afsluiting van het Jaar van Gebed

Door: Bisdom Rotterdam vrijdag 16 november 2018

Schildering van Christus Koning in de absis van de kathedraal. (Foto: Peter van Mulken)

Vanuit gebed komen we tot dienstvaardigheid en liefde

Op zondag 25 november, het feest van Christus Koning, sluit het bisdom het diocesane Jaar van Gebed af. Dit gebeurt met een plechtige eucharistieviering in de HH. Laurentius en Elisabeth Kathedraal om 11.00 uur. Mgr. Van den Hende is hoofdcelebrant. Alle belangstellenden zijn van harte welkom voor deze diocesane eucharistieviering. Muzikale medewerking wordt verleend door een bijzonder koor uit Bergen op Zoom: het koor Hortus Musicus Religiosus.

De bisschop kondigde het Jaar van Gebed aan op de laatste dag van de bedevaart van het bisdom Rotterdam naar Rome (zaterdag 21 oktober). “Een netwerk van liefde kan niet uit eigen kracht ontstaan en moet ook geen koepel van louter actie worden”, zei de bisschop bij die gelegenheid. “Het begint met gebed. Zo komen we tot dienstvaardigheid en liefde.” De bisschop nodigt nu de pelgrims die deelnamen aan de bedevaart van harte uit voor de feestelijke afsluiting van het Jaar van Gebed.

“Gebed is een bron voor ons geloofsleven, want het gebed is de ademhaling van onze ziel”, schreef Mgr. Van den Hende in de voorleesbrief die 1 december 2017 in het bisdom werd verstuurd. “Gebed biedt ruimte om onze persoonlijke vragen en ook de noden van onze medemens voor God te brengen, telkens wanneer wij bidden voor de intenties van de Kerk en de wereld. Gebed is tenslotte de aanzet tot diaconie, want in het gebed ontvangen wij van de Heer de inspiratie en kracht om te komen tot echte daden van liefde, door concrete werken van barmhartigheid in Jezus’ Naam.”

De eerste activiteit in het Jaar van Gebed was de bijeenkomst ‘Bidden in de rooms-katholieke en protestantse traditie’ op vrijdag 15 december in Centrum Vronesteyn te Voorburg. Daarna volgden nog vele activiteiten. Sommige bijeenkomsten werden speciaal voor het Jaar van Gebed georganiseerd. Andere bijeenkomsten kregen vanwege het Jaar van Gebed een bijzondere invulling.

Parochies organiseerden lezingen, deden mee met de rozenkransestafette en richtten nieuwe gebedsgroepen op. Ondertussen maakte het bisdom een gebedskaart en een magazine, vierde Centrum Vronesteyn het 30-jarig jubileum in het Jaar van Gebed, de kathedraal het 50-jarig jubileum en waren er Geloofsgesprekken op tv en video’s over gebed die het bisdom zelf maakte.