Video: Hoe de Marriage Course zorgt voor een sterkere huwelijksrelatie

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 08 mei 2019

Hoe de Marriage Course zorgt voor een sterkere huwelijksrelatie

Acht stellen volgden in het voorjaar van 2019 de Marriage Course in het bisdom Rotterdam om in een ontspannen en gezellige sfeer over huwelijksthema's in gesprek te gaan en zo hun relatie te versterken. Deelnemers reageren enthousiast: “Het leuke van de cursus is dat je direct effect hebt, je merkt meteen verschil.” Deze editie van de cursus werd georganiseerd vanuit drie parochies in het Groene Hart en vond plaats in Alphen a/d Rijn en Gouda. De nieuw gemaakte video laat zien wat de Marriage Course is en hoe het stellen helpt om in hun huwelijk dichter naar elkaar toe te groeien.

“De Marriage Course gaat in op wat je tegenkomt in je relatie, hoe je als stel dicht bij elkaar kunt blijven”, zegt Linda de Graaf, organisator van de Marriage Course. In acht cursusavonden gaan stellen na een lekker diner en in een ontspannen sfeer samen in gesprek over de fundamenten van hun relatie, over de liefde, vergeving, familie, seksualiteit. Het stel dat de avond organiseert, reikt daarbij materiaal en voorbeelden aan. “Niet omdat wij het zo goed weten, maar we willen de stellen stimuleren om samen (weer) het gesprek aan te gaan”, zegt Linda de Graaf.

Het huwelijk is een roeping. Het is Christus zelf die het bekrachtigt met zijn liefde en trouw.

Sacha en Veronica gaan deze zomer trouwen en vertellen in de video dat zij nu voor het eerst echt praten over hun relatie. “Meestal praat je daar niet over als je thuis bent”, zegt Sacha. “Je leert hier veel en krijgt ook video’s te zien van andere mensen die al veel dingen hebben meegemaakt. Bijvoorbeeld mensen die al tachtig jaar bij elkaar zijn, dan denk je: ‘hoe hebben ze dat zo lang kunnen volhouden?’”

“Als je gewoon gaat leven, merk je dat je in bepaalde patronen vervalt, wat op zich niet goed of fout is. Maar het is wel goed om met een open blik weer eens samen te kijken hoe je met bepaalde aspecten van je relatie omgaat en of je daarin kunt verbeteren”, zegt Linda de Graaf. “Ik denk dat je aan elke relatie wel kunt schaven, zodat je nog dichter naar elkaar toe kunt groeien. Zo kan je huwelijk levenslang zijn. En je mag erin geloven dat het kan!”

De Kerk ziet het huwelijk als een roeping. Het sacrament van het huwelijk is een verbond tussen man en vrouw en komt tot stand door het jawoord dat ze elkaar geven ten overstaan van God. Het is Christus zelf die het bekrachtigt met zijn liefde en trouw. Deze video verschijnt in het Jaar van de Roepingen.

Bekijk hieronder de video:

De Marriage Course en de Pre Marriage Course zijn voor (aanstaande) echtparen die willen werken aan een sterke en blijvende relatie. De cursussen zijn herkenbaar, eerlijk, opbouwend en met een flinke scheut humor. De cursus is een zeer nuttige en praktische aanvulling op de huwelijksvoorbereiding die al in parochies wordt gegeven. Het bisdom Rotterdam wil parochies stimuleren om echtparen uit te nodigen voor de cursus of er zelf een te organiseren.