Nieuwe cursus voor gebedsleiders van start

Door: Bisdom Rotterdam vrijdag 02 augustus 2019

Foto: Bisdom Rotterdam

Gebed geeft kracht aan parochies

Op 31 augustus start de nieuwe cursus voor gebedsleiders in het bisdom Rotterdam. Voor de nieuwe cursus is het niet meer nodig de hele pastorale school te hebben doorlopen. De cursus wordt gegeven in het bisdom zelf. Deelname is in overleg en op voordracht van de pastoor van de eigen parochie.

De cursus wordt gegeven door pastorale beroepskrachten uit het bisdom. Hij bestaat uit drie modules van vijf bijeenkomsten: ‘De liturgie van het Woord’, ‘Bidden in de liturgie’, ‘Liturgie vieren’. De derde module gaat over de functie van gebedsleider. Elke module wordt afgesloten met een practicum. Iedere deelnemer heeft een coach vanuit de eigen parochie die hem of haar begeleidt.

Vicaris-generaal Tjeerd Visser bereidde de nieuwe opzet voor samen met de Pastorale Dienstverlening en coördineert de cursus. In 2018 vierde het bisdom Rotterdam het Jaar van Gebed. “De bedoeling is dat de gebedsleiders de pastorale teams helpen om het gebed in parochies nog meer op de kaart te zetten”, vertelt hij. “Gebed is noodzakelijk. We kunnen niet zonder, want het is de bron voor alle dingen die we in de parochie doen. Bidden is niet iets dat alleen door het pastoraal kader moet gebeuren, maar het is iets voor alle gelovigen. We mogen aan een cultuur bouwen waarin iedereen weet: ik word zelf ook geacht te bidden. We moeten en mogen dat allemaal doen, vanuit onze persoonlijke band met Christus.”

Er zijn al vele jaren gebedsleiders in het bisdom Rotterdam actief. Vanwege het Jaar van de Roepingen kwamen zij recent nog bij elkaar tijdens het kloosterweekend voor gebedsleiders dat speciaal voor hen werd georganiseerd.

“Inzet voor gebed is een belangrijke ondersteuning voor de pastorale teams en geeft kracht aan parochies.”

Vicaris-generaal Visser: “Gebedsleiders kunnen de pastorale teams ondersteunen waar het gaat om gebedsvieringen, onder meer in verzorgingshuizen en verpleeghuizen, en bijvoorbeeld bij uitvaarten waarbij geen eucharistie wordt gevierd en die op begraafplaatsen en crematoria worden gehouden. Gebedsleiders kunnen een belangrijke rol spelen. We hopen dat er in parochies steeds meer een cultuur van gebed ontstaat, mede in het verlengde van het Jaar van Gebed. Gebedsleiders kunnen zich inzetten voor het rozenkransgebed, voorgaan in het bidden van de kruisweg, het getijdengebed mee coördineren en bidden. Dat is een belangrijke ondersteuning voor de teams en geeft kracht aan parochies.”

De cursus in het najaar start met tien deelnemers afkomstig uit vijf parochies. Voorzien is dat de cursus voor gebedsleiders om het jaar wordt gegeven. De gebedsleider is een parochieel vrijwilliger, aangesteld door de pastoor met instemming van de bisschop. Deelnemers voor de cursus melden zich aan na een gesprek met hun pastoor, waarin onder meer wordt gesproken over de mogelijkheden van de inzet van een gebedsleider in de parochie. Deelnemers moeten over voldoende voorkennis beschikken. Deze wordt getoetst in een intakegesprek. Van deelnemers wordt verwacht dat zij zelf biddende mensen zijn en zich in hun taken concentreren op het gaande houden van het gebed op de doordeweekse dagen, omdat op zondag waar mogelijk de eucharistie wordt gevierd.