Meet & greet over nalatenschappen en de Kerkbalansfolder

Door: Bisdom Rotterdam dinsdag 15 oktober 2019

Consulent Martijn Erkens schetst hoe parochies aandacht kunnen geven aan nalatenschappen. (Foto: Bisdom Rotterdam)

Nieuwe mogelijkheden voor parochies om aandacht te geven aan geldwerving

Op woensdag 9 oktober organiseerden de Kerkbalansconsulenten een meet & greet over je eigen Kerkbalansfolder en de Actie Kerkbalans Service. Op de avond was er ook een inleiding over nalatenschappen. Deze werd verzorgd door consulent Martijn Erkens. Algemeen econoom John Bakker opende de avond en heette alle aanwezigen welkom. De meet & greet is bedoeld om elkaar op te zoeken en te inspireren. Dat is precies wat de ruim 35 deelnemers deze avond deden.

Martijn Erkens vertelt over landelijk onderzoek dat laat zien dat er jaarlijks drie miljard euro via giften van huishoudens en via nalatenschappen wordt ontvangen door goede doelen. Het grootste deel daarvan (26%) is voor kerkelijke en levensbeschouwelijke goede doelen. De meeste goede doelen ontvangen vooral giften van huishoudens en in mindere mate (gemiddeld 14%) nalatenschappen. Voor de kerkelijke/levensbeschouwelijke goede doelen is dit percentage veel lager: 1%. Er wordt voorzien dat mensen de komende jaren meer geld zullen nalaten. Daarom kan het bedrag dat ook parochies ontvangen uit nalatenschappen ook bij een gelijkblijvende inspanning groeien. Maar parochies kunnen ook regelmatiger dan nu al gebeurt aandacht vragen voor het onderwerp.

Algemeen econoom John Bakker heet de aanwezigen welkom en wenst iedereen een inspirerende avond toe. (Foto: Bisdom Rotterdam)

Met vragen en antwoorden via de Mentimeter-app wordt gepeild of de parochies van de aanwezigen actief zijn op het gebied van nalatenschappen. Zo ontstaat ook een gesprek over hoe je mensen een vraag kunt voorleggen. Een van de aanwezigen geeft aan wel eens gebeld te zijn door een goed doel en vond de vraag naar zijn nalatenschap nogal direct. De deelnemers zijn het erover eens dat je mensen beter kunt laten nadenken over hun nalatenschap door een artikel in het parochieblad. Martijn wijst erop dat de vraag naar een nalatenschap geen gesloten vraag moet zijn: “Wilt u geld nalaten aan de Kerk?” Beter is het om open te vragen: “Hoe denkt u over nalaten aan uw parochie?”

“Het kan ongemakkelijk voelen om de vraag te stellen”, vertelt Martijn Erkens. “Maar als je als parochie regelmatig een artikel in het parochieblad plaatst en bijvoorbeeld de poster ophangt die het bisdom voor de parochies heeft gemaakt, is het ingebed als je de vraag in overweging geeft aan mensen.” Het bisdom heeft naast de poster ook een flyer en een brochure beschikbaar voor parochies. Ook is er een handleiding voor vrijwilligers.

Via de Mentimeter-app wordt gevraagd naar ervaringen met nalatenschappen. (Foto: Bisdom Rotterdam)

Begin volgend jaar zal het bisdom ook een serie artikelen aanbieden voor de parochiebladen. Daarmee wordt gewacht tot na de actie Kerkbalans, want, zo legt Martijn uit, Kerkbalans en nalatenschappen zijn verschillende onderwerpen. “De boodschap is anders en de overwegingen van mensen om te geven zijn anders. Bij Kerkbalans kijk je naar de toekomst en wat je samen wilt realiseren. Bij een nalatenschap gaat het veel meer over wat belangrijk was in het leven van mensen en wat ze door willen geven aan de volgende generatie. Kerkbalans heeft bijvoorbeeld ook een duidelijke actieperiode in januari. Terwijl als het gaat om nalatenschappen mensen zelf bepalen wanneer het voor hen relevant wordt en ze erover na willen denken. Ook is het zo dat je jezelf bij Kerkbalans duidelijke financiële doelen kunt en moet stellen. Maar bij nalatenschappen gaat het veel meer over de contacten die je hebt gehad. Hoeveel mensen heb je gesproken? Hoeveel mensen hebben de brochure opgevraagd?”

Maar voor zowel Kerkbalans als nalatenschappen is het verstandig een kleine werkgroep te vormen. Parochies worden daartoe van harte uitgenodigd en kunnen samen met Martijn Erkens in gesprek over de mogelijkheden.

Tijdens de pauze is er volop gelegenheid tot uitwisseling en gesprek. (Foto: Bisdom Rotterdam)

Kerkbalansconsulent Ad Sosef leidt de avond. Hij vertelt over de Actie Kerkbalans Service die parochies praktisch ondersteunt bij hun actie. En hij nodigt Emy Jansons, webredacteur bij het bisdom Rotterdam, uit om met de aanwezigen het maken van een eigen Kerkbalans folder door te nemen. Op de landelijke website kunnen namelijk standaard materialen worden besteld, maar ook materialen worden aangemaakt met eigen aanpassingen.

Emy laat zien welke stappen je moet zetten om tot een eigen ontwerp te komen en wat daarin belangrijk is. “Denk aan testimonials van mensen die vertellen waarom de parochie voor hen belangrijk is. En maak inzichtelijk wat je betekent als parochie, bijvoorbeeld door te laten zien hoeveel kaarsjes er in een jaar in de kerk worden aangestoken. Uit de praktijk blijkt dat een betere folder echt een verschil kan maken.”

Vorig jaar hield het landelijke campagneteam van Kerkbalans voor het eerst een peiling naar de ‘waarde van de kerk’. En ook dit jaar is er een peiling. Aan de hand van de uitkomsten van vorig jaar vertelt Emy Jansons hoe je met elkaar kunt nadenken over een heldere boodschap voor de folder. Parochies die daarmee aan de slag gaan en wat extra ondersteuning willen, kunnen daarvoor contact opnemen via kerkbalans@bisdomrotterdam.nl.

Emy Jansons laat zien hoe eenvoudig parochies de Kerkbalansfolder kunnen aanpassen met eigen tekst en beeld. (Foto: Bisdom Rotterdam)