Kardinaal Turkson spreekt op inspiratiedag ‘Caritas beweegt’

Door: Bisdom Rotterdam dinsdag 12 februari 2019

Foto: Ramon Mangold

Unieke inspiratiedag voor caritasvrijwilligers vanuit álle bisdommen van Nederland

De zeven Nederlandse bisdommen organiseren op zaterdag 6 april 2019 een landelijke inspiratie- en verdiepingsdag met als thema ‘Caritas beweegt’. Kardinaal Peter Turkson, hoofd van de dicasterie voor Bevordering van de Gehele Menselijke Ontwikkeling in het Vaticaan, spreekt deze dag over het belang van caritas en sociale rechtvaardigheid in een veranderende samenleving.

“Het is heel uniek dat we met caritasvrijwilligers vanuit álle bisdommen van ons land samenkomen. Vrijwilligers kunnen er inspiratie opdoen en zien dat ze er niet alleen voor staan in de diaconie, maar met velen zijn”, zegt Jan Maasen, medewerker diaconie van het bisdom Rotterdam en mede-organisator van de inspiratiedag.

“Nederland verandert van een verzorgingsstaat in een participatiesamenleving. Dat heeft gevolgen voor vrijwilligers in de diaconie. De overheid trekt zich terug waardoor er gaten vallen en de hulpvraag toeneemt. Tegelijkertijd is de caritas in de parochies niet altijd goed vindbaar voor hulpzoekenden. Die trend zien we in heel Nederland. Dan is het extra goed als we elkaar ontmoeten en inspireren.”

Afbeelding: De gelijkenis van de barmhartige Samaritaan

Jan Maasen wil met de inspiratiedag vrijwilligers graag inzichten en handreikingen meegeven om in beweging te blijven voor de caritas. “Kardinaal Peter Turkson spreekt over de taak van de caritas hier en nu. Hij sprak eerder al op het Christelijk Sociaal Congres in Doorn en had toen ook een heel inspirerend verhaal. Zijn bezoek laat zien dat het Vaticaan aandacht heeft voor diaconie in de parochies van Nederland. Het is een eer om hem te mogen verwelkomen.”

In de middag is er keuze uit twaalf workshops over twaalf diaconale projecten vanuit het hele land. Maasen: “Eén van de workshops heet ‘Met de poten in de modder’. Soms komt er een hulpvraag binnen waarvan je als vrijwilliger weet dat die niet klopt. Hoe kun je barmhartig zijn, zonder naïef te zijn? Daar gaat deze workshop over. Vrijwilligers wisselen uit hoe ze daarmee omgaan. Sommigen hebben oplossingen. Zo inspireer je elkaar.”

Vanuit het bisdom Rotterdam worden twee workshops aangeboden: het vluchtelingenproject van Church of Our Savior en ‘kinderen geven aan kinderen’. "Het tweede is een project waarbij kinderen van de parochie en enkele scholen in de 40-dagentijd hun stadsgenootjes steunen die het minder goed hebben dan zij. Ze geven een vakantietasje en bidden voor hen. Een leuk element is dat er een gezamenlijke ontmoeting is tussen de kinderen uit de verschillende wijken van Rotterdam.” Alle projecten die in de workshops zijn opgenomen, hebben hun bestaansreden bewezen op de verschillende plekken door heel Nederland. Deelnemers kunnen zich erdoor laten inspireren en eigen ervaringen uitwisselen.

"Het is uniek dat we met caritasvrijwilligers vanuit álle bisdommen van ons land samenkomen."

De dag is bestemd voor vrijwilligers: leden van PCI-en en armenbesturen, van caritaswerkgroepen en werkgroepen diaconie en wordt gehouden in Abdijhof Mariënkroon in Nieuwkuijk.

Het ochtendprogramma bestaat uit een eucharistieviering en inleidingen. Naast kardinaal Turkson, die spreekt over het belang van caritas en sociale rechtvaardigheid in een veranderende samenleving, zijn er inleidingen van Hilde Kieboom, voorzitter van de gemeenschap Sant’ Egidio in Antwerpen, en zuster Sara Böhmer, vicevoorzitter van de KNR. Zij gaan in op nieuwe vormen van gemeenschap en hun belang voor diaconie. ’s Middags kunnen de deelnemers in twee rondes workshops kennis maken met twaalf inspirerende diaconale projecten uit het hele land.

Meer informatie over het programma volgt, maar belangstellenden kunnen zich nu al aanmelden door een e-mail te sturen met vermelding van hun werkplek en functie. Tijdig aanmelden is aanbevolen gezien de verwachte belangstelling.

De inspiratiedag wordt mede mogelijk gemaakt door een bijdrage van Kansfonds.