Duurzaamheid is thema van Week van het Katholiek Onderwijs 2019

Door: Bisdom Rotterdam vrijdag 20 september 2019

Het avontuur van Drup. Uit het lesmateriaal voor het primair onderwijs.

De Week van het Katholiek Onderwijs is een initiatief voor de scholen en ook parochies kunnen meedoen

De Week van het Katholiek Onderwijs (30 september tot en met 4 oktober) staat dit jaar in het teken van duurzaamheid. De week sluit aan bij de feestdag van de heilige Franciscus van Assisi (4 oktober) en Laudato si’, de encycliek van paus Franciscus over zorg voor de schepping.

Voor de Week van het Katholiek Onderwijs werd materiaal ontwikkeld, dat gratis ter beschikking wordt gesteld via de website van de Nederlandse Katholieke Schoolraad (NKSR) en de Vastenactie. De lesbrief voor het primair onderwijs bevat materiaal voor drie lessen. Daarin gaat het over de schepping, zoals beschreven in de Bijbel, over Franciscus van Assisi en zijn Zonnelied en over paus Franciscus die om zorg en verantwoordelijkheid vraagt voor de aarde.

De encycliek van paus Franciscus, Laudato si’, is genoemd naar het Zonnelied van de heilige Franciscus. Deze komt uitgebreid aan bod in het materiaal voor het middelbaar onderwijs: “In de encycliek Laudato si’ (over de zorg voor het gemeenschappelijke huis) roept paus Franciscus ‘alle mensen van goede wil’ op om met respect en eerbied om te gaan met de aarde en de armen […] wie de schepping vernietigt, maakt zichzelf en anderen het leven onmogelijk.”

Liesbeth Stalmeier is als bisschoppelijk gedelegeerde nauw betrokken bij de Week van het Katholiek Onderwijs en schreef de lesbrief voor het primair onderwijs ‘In het spoor van Franciscus’. “De Week van het Katholiek Onderwijs is een week om te vieren dat je samen een gemeenschap vormt”, vertelt ze. “Dat lijkt misschien vanzelfsprekend maar dat is het niet. Van katholieke scholen wordt vaak gezegd dat zij een ‘eigen sfeer’ hebben. Verbondenheid, vertrouwen, geloof, elkaar iets gunnen: daar heeft het mee te maken. Kinderen en jongeren varen daar wel bij. Ze worden erdoor gevormd.”

Het thema van de Week van het Katholiek Onderwijs, duurzaamheid, sluit aan bij die katholieke vorming vanuit de sociale leer van de Kerk. “Oog hebben voor elkaar betekent ook dat je oog hebt voor je leefomgeving en voor het milieu”, zegt Liesbeth Stalmeier. “In het lesmateriaal wordt ingezet op verwondering en op betrokkenheid bij onze aarde. En daarna komt de vraag: wat kunnen we doen?”

De Week van het Katholiek Onderwijs is een initiatief voor de scholen, maar ook parochies kunnen meedoen. Liesbeth Stalmeier: “Het is een mooie aanleiding om elkaar te ontmoeten en samen op te trekken rond duurzaamheid. En het materiaal kan ook worden gebruikt in de parochiecatechese.”

Het materiaal kan worden gedownload vanaf de website www.nksr.nl

• Lesmateriaal voor de basisschool
    Het verhaal van Drup, een prentenboek voor de onderbouw met 17 verschillende activiteiten
    Het waterboekje, met allerlei verschillende opdrachten om je kennis over water te testen