Bisdominitiatieven voor migranten en vluchtelingen

Door: Rkkerk.nl maandag 21 oktober 2019

Een update als aanvulling op het in 2016 uitgegeven overzicht ‘Herbergzaam Nederland’

Naar aanleiding van de Werelddag van vluchtelingen en migranten (29 september 2019) geven de bisdommen een update van de initiatieven en projecten gericht op vluchtelingen en migranten binnen de bisdommen. De update is een aanvulling op het in 2016 uitgegeven overzicht ‘Herbergzaam Nederland’.

In alle bisdommen zijn er initiatieven en projecten die speciaal zijn gericht op vluchtelingen en/of migranten. Dat varieert van ontmoetingsprojecten, waarbij vrijwilligers vluchtelingen leren fietsen of helpen met de Nederlandse taal en cultuur, tot speciale opvanghuizen waar vluchtelingen tijdelijk onderdak kunnen vinden. In sommige situaties hebben al langer bestaande initiatieven gericht op vluchtelingen zich ontwikkeld tot gesprekspartner van lokale en regionale overheden en overheidsinstanties als het bijvoorbeeld gaat over de komst van een AZC.

Waar nodig en mogelijk gaan de betrokkenen het gesprek aan met andere religieuze partijen en wordt er samengewerkt met onder meer protestanten, joden en moslims. Zo dragen deze initiatieven en projecten bij aan de dialoog, aan verbinding en onderlinge samenwerking, maar ook aan integratie van de vluchtelingen in de Nederlandse maatschappij.

In het overzicht wordt vanuit het bisdom Rotterdam onder meer het project B-COS Hand in Hand Refugee Project genoemd van de Engelstalige internationale Parochie Church of Our Saviour (Den Haag). Dit won in 2017 de diocesane Diaconieprijs ‘Brood en Rozen’ (Lees: Diaconieprijs ‘Brood en Rozen’ voor vluchtelingenproject).

Lees verder op rkkerk.nl:

Een succesvol en inspirerend initiatief is het orkest dat in het bisdom Breda is opgericht voor en met jonge Syrische vluchtelingen. Bekijk de vlog van katholiekleven.nl over dit project: