Algemeen nieuws

Bestel de Nederlandse vertaling van ‘Christus vivit’

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 24 juli 2019

De Emmausgangers herkennen Jezus als de verrezen Heer. Glas-in-lood-raam in de kathedraal in Rotterdam. (Foto: Bisdom Rotterdam)

Bestel de geautoriseerde vertaling van de postsynodale exhortatie ‘Christus vivit’

‘Christus vivit’ (‘Christus leeft’) is de titel van de exhortatie die paus Franciscus schreef naar aanleiding van de synode over ‘jongeren, het geloof en de onderscheiding van de roeping’ (3-28 oktober 2018) in Rome. Deze postsynodale exhortatie is nu beschikbaar in de door de Nederlandse Bisschoppenconferentie geautoriseerde vertaling.

“Christus leeft en wil dat jij leeft!’ schrijft paus Franciscus. Het zijn de eerste woorden die de paus tot iedere christelijke jongere wil richten.

De tekst is opgenomen in de nieuwe uitgave van Kerkelijke Documentatie (2019 nr. 1). Daarin is nog een document opgenomen dat interessant is voor jongeren, werkers in het jongerenpastoraat en voor alle liefhebbers van sport. Dit is het document ‘Dare il meglio di sé’ (‘Het beste van jezelf geven’) van het dicasterie voor Leken, gezin en leven. Hierin wordt een katholiek perspectief gegeven op sport in relatie tot de menselijke persoon, met aandacht voor de positieve aspecten van sport en ook de risico’s en negatieve kanten daarvan.

• De prijs van Kerkelijke Documentatie (2019 nr. 1) bedraagt € 15,- inclusief verzendkosten en exclusief behandelkosten van € 1,10. Zie voor informatie over bestellen de website rkkerk.nl

Eerder werd op internet al de officiële Nederlandse vertaling gepubliceerd van het Slotdocument van de bisschoppensynode over jongeren. Het Slotdocument werd de paus en de Kerk aangeboden.

De bijbeltekst over de Emmausgangers (Lucas 24, 13-35) wordt erin “paradigmatisch” genoemd waar het gaat om jongerenwerk in de Kerk. De passage brengt goed tot uitdrukking wat de synode zelf heeft ervaren, en waarvan zij hoopt dat iedere particuliere Kerk dit met betrekking tot de jongeren zou kunnen meemaken: “Hij liep met hen mee”, “Hun ogen gingen open”, “Zij stonden onmiddellijk op” (Lucas 24, 15.31.33).

De Emmausgangers ontdekken dat Jezus leeft, wanneer Hij als de verrezen Heer met hen oploopt. Ze herkennen Hem als Hij het brood breekt.