Algemeen nieuws

AVG-nieuws: Praktische handleiding parochiesecretariaten & Stroomschema gebruik foto’s

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 27 maart 2019

Op de website rkkerk.nl zijn recent twee nieuwe downloads beschikbaar gekomen vanwege de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Dit zijn een handleiding voor parochiesecretariaten over hoe om te gaan met vragen over persoonsgegevens en een stroomschema voor het gebruik van foto’s.

Parochianen met vragen over hun persoonsgegevens richten zich vaak als eerste tot het parochiesecretariaat. Om de medewerkers van het parochiesecretariaat te helpen bij het beantwoorden van vragen is nu een praktische handleiding beschikbaar van het R.-K. Kerkgenootschap in Nederland.

In deze praktische handleiding komen vijf concrete vragen aan bod:

1. Wat moet er gebeuren bij een verzoek tot inzage in persoonsgegevens?
  2. In welk geval kunnen persoonsgegevens worden gewijzigd?
  3. Hoe wordt omgegaan met een verzoek tot verwijdering van persoonsgegevens?
  4. Hoe gaat u om met een bezwaar tegen publicatie van een foto?
  5. Welke aandachtspunten gelden voor persoonsgegevens van kinderen?

Parochiebesturen wordt aanbevolen om de onderwerpen met de medewerkers en vrijwilligers te bespreken en te zorgen dat deze handleiding op de parochiesecretariaten voor hen binnen handbereik ligt.

Een stroomschema maakt het voor de websitebeheerders in parochies nog gemakkelijker om te beslissen over foto’s.

Als het gaat om het gebruik van foto’s werd al eerder op rkkerk.nl de praktische handleiding foto’s gepubliceerd. Nu is er ook een stroomschema om het voor de websitebeheerders in parochies nog gemakkelijker te maken.

De hoofdregels zijn:

• U mag zonder toestemming een foto plaatsen bij een verslag van een parochieactiviteit als de foto hoort bij het nieuwsbericht.
  • U heeft schriftelijke toestemming van een ouder of verzorger nodig als u een foto wilt gebruiken waarop een kind (<16 jaar) herkenbaar in beeld is.
  • Als u een foto gebruikt op de website of in het parochieblad zonder dat deze bij een nieuwsverslag hoort, vraag de betrokkene dan om toestemming.
  • Een zorgvuldige communicatie kan klachten voorkomen. Meld het daarom aan aanwezigen als er foto’s worden gemaakt.
  • Ga zorgvuldig om met vragen of klachten over het gebruik van foto’s. Verwijder foto’s desgevraagd binnen 24 uur van de website.

Lees voor de documenten en meer informatie verder op rkkerk.nl:

Tip: Meld het parochiesecretariaat aan voor de AVG-nieuwsbrief