Caritasinstellingen en parochies werken samen aan de opdracht van de Kerk

Paus Benedictus schrijft in de encycliek Deus Caritas Est (2005): "De zending van de Kerk drukt zich uit in een drievoudige opdracht: verkondiging van het woord van God (kerugma-marturia), viering van de sacramenten (leiturgia) en het dienstwerk van de liefde (diakonia). Het zijn opgaven die elkaar wederzijds veronderstellen en die niet van elkaar los te maken zijn. De dienst van de liefde is voor de Kerk niet een soort welzijnswerk dat men ook aan anderen kan overlaten, maar hoort tot haar wezen en is een onmisbare uitdrukking van haar wezen."

De Kerk van Rotterdam is geroepen om de drievoudige opdracht heel concreet in haar gebied (grotendeels samenvallend met de provincie Zuid-Holland) te vervullen.

De drievoudige opdracht krijgt gestalte in parochiegemeenschappen (territoriaal en personeel) en de ter plaatse aanwezige parochiële caritasinstellingen. De PCI'en hebben een binding hebben met de parochies, maar zijn zelfstandige rechtspersonen.

Lees meer op deze site onder Missie en visie