De heilige Laurentius is de patroonheilige van het bisdom Rotterdam

Toen het bisdom Rotterdam werd opgericht, op 2 februari 1956, koos de paus als patroonheilige voor het nieuwe bisdom de heilige Laurentius, omdat hij vanouds al patroonheilige was van de stad Rotterdam. De heilige Laurentius is een belangrijke heilige voor de Kerk van Rotterdam. Hij herinnert er steeds opnieuw aan dat diaconie, geworteld in Christus, een levende opdracht moet blijven en behoort tot de zending van de Kerk. De heilige Laurentius (225-258) werd geboren in Spanje, maar trok naar Rome en werkte daar als diaken. Laurentius is een bijzondere heilige voor de stad Rotterdam en het bisdom, waar zoveel mensen hun geboortegrond elders hebben gehad.

Laurentius was de ‘eerste’ onder de diakens van Rome, waarbij hij de schatten, de gelden, van het bisdom beheerde. In de Bijbel wordt enkele malen geschreven over het werk van de diakens. Een belangrijke tekst is Handelingen 6, 1-6, waar wordt gesproken over "de zorg voor de ondersteuning", meer letterlijk "de dienst van de tafels", en waarin zeven diakens door de apostelen worden aangesteld.

De diaken leert in de eucharistie wat liefde is, en mag dit delen met de armen en de weduwen en de wezen.

Op het Laurentiusraam in de kathedraal in Rotterdam is links afgebeeld hoe de bisschop (paus) Sixtus aan Laurentius een geldbuidel overhandigt, als teken van het kapitaal van de gemeenschap van Rome, dat hij beheerde. Op de rechterkant van het raam is te zien dat de paus hem de kelk aanreikt. Laurentius als diaken beheert het geld en dient aan de tafel van de Heer. De eucharistie leidt tot naastenliefde en is niet volledig zonder liefdewerken. De diaken leert in de eucharistie wat liefde is en mag dit delen met de armen en de weduwen en de wezen.

De heilige Laurentius op het rooster. Links reikt de bisschop van Rome hem de geldbuidel aan. Rechts de kelk. (Foto: Peter van Mulken)

Het bisdom vierde een Laurentiusjaar (15 november 2014 - 2 februari 2016). Dit Laurentiusjaar was een vervolg op het Jaar van het Geloof (2012-2013) en het Jaar van Daden van Liefde (2013-2014). Het was een voorbereiding op het 60-jarig jubileum dat het bisdom Rotterdam in 2016 vierde.

Het bisdom maakte een magazine in het Laurentiusjaar. Hierin is een stripverhaal over Laurentius opgenomen.