Kerncijfers bisdom Rotterdam over de deelname aan het kerkelijk leven

Jaarlijks worden de kerncijfers van het bisdom Rotterdam opgenomen in het Jaarverslag. De cijfers gaan over het kerkbezoek en de sacramentenbediening in het bisdom Rotterdam. Ook is informatie opgenomen over het aantal priesters, diakens en pastoraal werk(st)ers die werkzaam zijn in parochies in het bisdom.

In het Jaarverslag 2016 was in het bijzonder opgenomen de ‘Prognose pastorale beroepskrachten parochiepastoraat 2020’. Deze prognose volgde op de eerdere prognose, die onderdeel was van het traject Samenwerking Geboden (SG). Deze prognose van destijds komt bijna overeen met de feitelijke gegevens van 2015. In 2016 werd een nieuwe prognose opgesteld, die in februari 2017 werd besproken met de moderatoren van de pastorale teams van het vicariaat Rotterdam en het vicariaat Den Haag.

Cijfers

• Grootte van het bisdom: ruim 3400 km²
  • Aantal inwoners: meer dan 3,8 miljoen mensen
  • Van wie rooms-katholiek: 11,5% van de bevolking (447.000 katholieken)