In de kathedraal staat de zetel van de bisschop

Foto: Bisdom Rotterdam

In de HH. Laurentius en Elisabeth Kathedraal vinden belangrijke diocesane vieringen plaats. Daarnaast is de kathedraal parochiekerk. De kathedraal was oorspronkelijk de parochiekerk voor de parochie van de heilige Elisabeth van Thüringen. Deze parochie werd opgericht in het jaar 1904. Er was een groot kerkgebouw nodig, voor minstens 1.000 bezoekers per viering. Kosten noch moeite werden gespaard om de kerk een waardig exterieur en interieur te geven. Het neo-romaanse gebouw is ontworpen door architect Buskens. De voorgevel aan de Mathenesserlaan heeft een strenge, burchtachtige uitstraling. Buskens deed dit ter ere van de Heilige Elisabeth van Thüringen, die in de dertiende eeuw jarenlang in de Wartburg, Duitsland, gewoond heeft.

De kathedraal ontleent zijn naam aan de zetel van de bisschop: 'ecclesia cathedralis', kerk van de zetel.

Eind jaren zestig van de vorige eeuw, toen de oorspronkelijke kathedraal van het bisdom Rotterdam gesloopt was, werd de parochiekerk van de Heilige Elisabeth tot kathedraal verheven. Daarom werd de naam van de Heilige Laurentius (patroon van de stad Rotterdam en van het bisdom) aan de naam van de kerk toegevoegd. Zo is de naam Heilige Laurentius en Elisabeth ontstaan.

Aan de kathedraal is een parochiegemeenschap verbonden. De bisschop viert geregeld in de kathedraal de heilige Eucharistie, zeker op Hoogfeesten zoals Pasen en Kerstmis. Ook de chrismamis wordt in de Goede Week door de bisschop in de kathedraal gevierd. Een andere diocesane activiteit die in de kathedraal plaatsvindt, is de Vuurdoop voor de vormelingen.

Mathenesserlaan 305
3021 HK Rotterdam